Skip to main content Skip to footer

SPWI Courses

Saxofon

Saxofon (fra 3. klasse)

Saxofonen er måske det mest kendte blæseinstrument, man kan se og høre den i al slags musik. 

Saxofonen er lettere at spille på end de andre rørbladsblæsere og den findes i forskellige størrelser lige fra sopran, som ikke er buet og til baryton, som ligner en kæmpestor vandlås.
Du kan starte på saxofon, når du har fået dine blivende fortænder og når din hånd er stor nok til at kunne nå alle klapperne.

Saxofonen hører til træblæsergruppen og har en fantastisk klang. som de fleste kender, når de hører den. Der findes forskellige størrelser af saxofoner: sopran, alt, tenor, baryton, bas. De fleste begynder på altsax eller evt. tenorsax. 
I starten kan saxofonen være lidt tung at bære og det kan være svært at nå alle klapper. Derfor skal du normalt være 10 år, før du kan starte på saxofon



Du har mulighed for at leje en saxofon hos os. Tilføj faget til kurven, og klik på "Tilføj Instrumentudlejning" - vælg derefter det ønskede instrument.

Underviser:
Tao Langhoff

Hvor:
Musikskolen, afd. Rolloskolen, Gl. Strandvej 12, 4640 Faxe
Musikskolen, afd. Haslev, Præstevænget 23, 4690 Haslev

Hvornår:
Tirsdag i Haslev
Torsdag i Faxe

Tidspunkt:
Du vil blive kontaktet af din lærer ang. tidspunkt, når vi skal skemalægge undervisningen i starten af august måned.



Udvidet fagbeskrivelse klarinet og saxofon

•Kroppen
At spille et blæseinstrument kræver kropslig bevidsthed. Der arbejdes med såvel fysiske, motoriske og ergonomiske aspekter i undervisningen.

•Instrumentet
Både saxofon og klarinet stiller visse krav til eleverne. De skal kunne nå klapperne og dække hullerne på deres instrument. Da særligt saxofonen kan være tung at bære, kræver det at eleven er fysisk i stand til at spille på den. Ligeledes skal barnet være klar til udfordringen både motorisk og ergonomisk (man skal f.eks. have alle fingre, helst kunne stå op etc.)

•Tonedannelse
Tonedannelse er højeste prioritet, når eleven starter. At spille et blæseinstrument kan sammenlignes med at synge. Tonedannelsen kan således sammenlignes med sangeres stemmetræning.

•Musikalsk udtryk
Bliver hurtigt aktuelt i undervisningen i forlængelse af arbejdet med tonedannelse og indlæring af simple melodier. Senere indgår kendskab til stilarter og instrumentalister i undervisningen. Der arbejdes udover sammenspil med læreren også med medier og elektroniske hjælpemidler (cd’er, lydfiler, indspilning, metronom etc.); Imitation og improvisation indgår.

•Teknik
Eleven skal udvikle gehør og motorisk hukommelse på sit instrument. Til dette for mål anvendes korte og simple melodier. Senere følger skalaer, etuder og øvelser i intonation, artikulation mv.

•Hørelære/teori
Tilpasses den enkeltes elevs behov. Det tilstræbes at begynderelever lærer og kan anvende begreber som tonearter (dur/mol), skalaer, puls, dynamik etc. efter at have spillet 1 sæson.

•Nodelæsning
Indføres i undervisningen så tidligt som den enkelte elev er klar til det. I starten prioriteres tonedannelse, gehør og motorisk træning højest. Det tilstræbes at den enkelte elev kan spille efter noder med op til to fortegn efter første sæson i musikskolen.

•Sammenspil/kor
Sammenspil inddrages fra et tidligt tidspunkt i undervisningen. Gerne helt fra start, hvis det er muligt.

Lærere

  • Tao Langhoff

Find et tilbud der passer til dig